گفتگو با ریاضی‌دان و مخترع کوچک مشهدی | یک «دانش‌آموز خیلی‌خوب»
  • کد مطالب: ۲۹۰۸۲۹
  • /
  • ۰۵ اسفند‌ماه ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۳

گفتگو با ریاضی‌دان و مخترع کوچک مشهدی | یک «دانش‌آموز خیلی‌خوب»

شبنم کرمی
خبرنگار شبنم کرمی
به نظر من یک دانش‌آموز خوب، دانش‌آموزی است که رفتار و عملکرد خوبی دارد، منظم، دقیق و سخت‌کوش است، سؤال می‌پرسد، در کارهای گروهی مشارکت می‌کند، قابل اعتماد است، با انگیزه است و انگیزه‌ی خودش را به دوستانش هم منتقل می‌کند.

دوستان خوب! علم همان شناخت بهتر طبیعت است و بعضی اعتقاد دارند که برای شناخت طبیعت و کشف رابطه‌ی بین پدیده‌های طبیعی، ریاضی مناسب‌ترین و زیباترین زبان را دارد.

ستایش نخودچی، ریاضی‌دان و مخترع کوچک کلاس هفتمی مدرسه شهید امیدوار است. او از پنج‌سالگی و دوران مهدکودک وقتی در تعدادی از آزمون‌های هوش، رتبه‌ی اول را کسب کرد، تا حدودی به استعداد‌های خود پی برد.

ستایش بیشتر از هر درسی، عاشق ریاضی و ادبیات است، اما علاقه‌ی بسیاری هم به هنر دارد.

به‌همین دلیل تاکنون در مسابقات و جشنواره‌های زیادی شرکت کرده است و رتبه‌های ارزشمندی در رشته‌های هنری و علمی در سطح ناحیه، شهر، استان، کشور و حتی بین‌المللی دارد. با این نابغه‌ی ریاضی گفت‌و‌گو کرده‌ایم که می‌خوانید.

 

ستایش‌جان لطفا از پیروزی‌هایت برایمان بگو.

مهم‌ترین مقام‌هایی که تاکنون به‌دست آورده‌ام شامل مقام اول کتاب‌خوانی ناحیه در سال ۱۳۹۹، مقام اول نقاشی با پاستل در ناحیه و مقام دوم کتاب‌خوانی مشهد در سال ۱۴۰۰، مقام اول و مدال طلای جشنواره بین‌المللی ابن‌سینا.

مقام اول پویش ریاضی در استان، مقام اول و طرح برگزیده‌ی کشوری در جشنواره‌ی جابربن‌حیان و مقام سوم نقاشی با پاستل ناحیه در سال ۱۴۰۱ و در نهایت مقام اول استانی جشنواره‌ی جابربن‌حیان در سال ۱۴۰۲ بوده است.

از بین این پیروزی‌ها، کسب رتبه‌ی اول و مدال طلای جشنواره‌ی بین‌المللی ابن‌سینا برایم به‌یادماندنی‌تر بوده است، اما یکی از طرح‌هایم هم در مرحله‌ی کشوری جشنواره‌ی جابربن‌حیان برگزیده شد که برای خودم خیلی مهم بود.

البته علاقه‌ی بسیاری به شرکت در المپیاد‌های ریاضی، ادبیات و فیزیک دارم و برای رسیدن به این خواسته‌ام نیز تلاش می‌کنم.

 

شنیده‌ایم یک اختراع هم داشته‌ای. درباره آن توضیح می‌دهی؟

برای اینکه در راه پیشرفت دانش کاری کرده باشم دستگاه «اندازه‌گیری زاویه به کمک لیزر» را ساختم.

جرقه‌ی این کار از درس ریاضی کلاس پنجم و مبحث اندازه‌گیری زوایا با راهنمایی معلم عزیزم سرکار خانم افشار کردستانی زده شد که یکی از موضوعات درسی جذاب و کاربردی ریاضی بود.

این دستگاه برای اندازه‌گیری زوایایی که روی کاغذ ممکن نیست یا ابعاد آنها بزرگ‌تر است (مانند زاویه‌ی تنه یک درخت با زمین و ...) استفاده می‌شود.

بیشتر مطالعاتم را در محیط خانه انجام می‌دهم و برای آزمایش‌ها و ساخت وسایل، از دفتر کار پدرم استفاده می‌کنم. در بیشتر مطالعات هم از راهنمایی و مشاوره پدر و مادرم استفاده می‌کنم.

 

درباره‌ی یک آینده دل‌خواه چه نظری داری؟

دوست دارم در آینده مهندس معماری شوم و سعی می‌کنم برای رسیدن به اهدافم، کسب موفقیت و شکوفایی استعدادهایم با توکل بر خدا از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکنم.

به دوستانم هم می‌گویم قدر لحظات خود را بدانند و از انرژی و انگیزه دوران نوجوانی خود برای رسیدن به اهداف و موفقیت‌های زندگی‌شان استفاده کنند.

قطعا پس از خدای مهربان، پدر و مادرم و معلم‌ها و مربیان مدرسه نقش مهمی در موفقیت‌های من دارند که از آنها قدردانی می‌کنم.

از مسئولان هم می‌خواهم با ایجاد محیط و بستری مناسب برای انجام مطالعه و آزمایش و هم‌چنین در اختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات لازم، به دانش‌آموزان علاقه‌مند کمک کنند.

 

به‌عنوان یک دانش‌آموز خوب چه کار‌هایی انجام می‌دهی؟

باتوجه به اینکه امسال کلاس هفتم هستم، به‌دلیل تغییر مقطع، برنامه‌ی درسی‌ام جدی‌تر و متفاوت‌تر از پیش است و به وقت بیشتری برای مطالعه درس‌هایم نیاز دارم.

معمولا در روز، حدود ۴ تا ۵ ساعت درس می‌خوانم. برای اوقات فراغت هم مطالعه، تماشای تلویزیون، ورزش و یادگیری زبان انگلیسی را در برنامه‌هایم دارم.

البته به نظر من یک دانش‌آموز خوب، دانش‌آموزی است که رفتار و عملکرد خوبی دارد، منظم، دقیق و سخت‌کوش است، سؤال می‌پرسد، در کار‌های گروهی مشارکت می‌کند، درخور اعتماد است، با انگیزه است و انگیزه‌ی خودش را به دوستانش هم منتقل می‌کند.

من هم تلاش می‌کنم همیشه یک دانش‌آموز خیلی‌خوب باشم.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.